Endometrióza je onemocnění, při kterém se ložiska děložní sliznice nacházejí buď v jiných tkáních dělohy (ve svalovině) nebo mimo děložní dutiny, např. ve vejcovodu, ve vaječníku nebo v různých jiných orgánech těla.

Dislokovaná tkáň dělohy se účastní běžných cyklických změn děložní sliznice, a vede tak k potížím zejména během menstruace. Hlavním symptomem endometriózy je bolestivé a silné menstruační krvácení. Další potíže jako bolesti v kříži, bolesti při pohlavním styku nebo vyprazdňování a výskyt krve ve stolici nebo moči jsou závislé od toho, v kterých orgánech se dislokované tkáň dělohy nachází. Symptomy endometriózy jsou vázány na hormonální cyklus ženy a s dosažením klimakteria zpravidla mizí.

K hlavním příčinám vzniku endometriózy patří:

  • estrogenová dominance (převaha estrogenů nad progesteronem) – může souviset s nedostatkem zinku, respektive nerovnováhou mědi a zinku v organismu
  • narušené trávení a imunita – obvyklou příčinou je narušená střevní mikroflóra v důsledku potravinových alergií a intolerancí, stres, užívání syntetických hormonů (včetně HAK), antibiotika, pesticidy, konzervanty ve stravě a nevyvážené stravování (cukr, lepek, ztužené tuky, nedostatek živin v přirozené podobě)
  • nedostatečné okysličení a prokrvení reprodukčních orgánů – souvisí se sedavým způsobem života, mělkým dýcháním, stresem a nedostatkem vyváženého pohybu

Konvenční alopatická medicína nabízí ženám s endometriózou dvě možnosti:

  • chirurgické odstranění ložisek endometriózy
  • užívání syntetických hormonů buď formou hormonální antikoncepce nebo potlačením produkce estrogenu a vyvoláním stavu podobného menopauze

Tyto postupy jsou zaměřeny na odstranění akutních projevů a příznaků onemocnění a mívají nepříjemné vedlejší účinky. Laparoskopická operace vede k dalším srůstům a často i šíření ložisek endometriózy. Po vysazení hormonů se endometrióza obvykle vrací, často ještě intenzivněji.

Při problémech s otěhotněním se obvykle přistupuje k umělému oplodnění s průměrnou úspěšností kolem 25 – 30%. Během těhotenství se ložiska endometriózy zmenšují, díky absenci menstruace si žena dočasně odpočine od silného krvácení a bolestí vyvolaných tímto onemocněním.

Pokud se však neodstraní skutečná příčina endometriózy, po porodu a obnovení menstruačního cyklu se projevy obvykle postupně vrátí.

Většina lékařů Vám řekne, že endometrióza je v podstatě neléčitelné onemocnění s neznámými příčinami. Nenechte se tím vystrašit, zmást ani odradit. Ve skutečnosti to znamená jen tolik, že příčiny jsou nejasné a endometrióza je neléčitelná z pohledu konvenční medicíny.

To však není jediná cesta …

Pokud hledáte způsob, jak trvale a bez vedlejších účinků obnovit reprodukční zdraví a plodnost, pomůže Vám celostní přírodní léčba.

Zde najdete několik doporučení. Uvedené opatření je vhodné dodržovat v případě, že jste již absolvovali konzervativní terapii a chcete zabránit obnovení endometriózy, nebo máte problémy s endometriózou a chcete se připravit na otěhotnění.

1) Omezení příjmu chemikálií a aktivní detoxikace

Z potravy, vody, ovzduší, kosmetiky, drogerie, léků a dalších zdrojů přijímáme množství škodlivých chemikálií, které narušují hormonální regulaci, imunitu a metabolické procesy organismu. Následkem může být mimo jiné snížená plodnost až neplodnost.

Rostoucí vliv tzv. endokrinních disruptorů (chemikálie jako dioxiny a polychlorované bifenyly (PCB)) se dává do souvislosti s narůstajícím výskytem a závažností endometriózy. Viz poznámka 1) – jako toxiny zvyšují riziko endometriózy.

Náprava: Snížení příjmu chemikálií a intenzivní detoxikace od cizorodých chemikálií a těžkých kovů.

2) Obnova zdravé střevní mikroflóry a imunity

Nevyvážené stravování, špatný pitný režim, nedostatek pohybu, stres a nedostatečný příjem probiotik způsobuje narušení funkce střev, což se obvykle projevuje zácpami, plynatostí a bolestmi břicha, ale někdy probíhá i bez těchto příznaků.

Nezjištěné potravinové alergie (na lepek, mléko aj.) Způsobují zbytečné dráždění imunitního systému, což může mít za následek nerozeznání ložisek endometriózy mimo děložní dutinu.

Často se nepodaří odhalit žádnou alergii, ale empiricky prokázáno zlepšení zdravotního stavu po omezení obilovin ve stravě (lepková i bezlepkových) a sestavení jídelníčku z kvalitních bílkovin (vejce, maso), tuků, luštěnin, ořechů a semen, ovoce a zeleniny. Příčinou je zánět, který vzniká ve střevech mnoha lidí při konzumaci stravy bohaté na obiloviny, mléko, cukr a nevhodné tuky (margaríny, přepálené rostlinné oleje). Více se dočtete v knize Syndrom trávení a psychologie od Dr. Natashi Campbell-McBride.

Dalším častým důvodem vzniku endometriózy je nezjištěná intolerance histaminu.

Americká studie provedená na 50 ženách s endometriózou dokázala, že 40 žen (80%) mělo současně bakteriální nebo kvasinkovou infekci. Po osmi týdnech léčby došlo k významnému zlepšení symptomů.

Náprava: dostatečný příjem ovoce, zeleniny, celozrnných bezlepkových obilovin, zlepšení pitného režimu, vyloučení potravinových alergenů, pohyb, hluboké břišní dýchání, dostatečný odpočinek a konzumace potravin a výživových doplňků s probiotickým nebo probiotickým účinkem.

3) Zlepšení metabolismu estrogenů

K vyřešení problémů s estrogenovou dominancí je nesmírně důležité nastolit rovnováhu mezi zinkem a mědí v organismu. Nedostatek zinku, resp. nadbytek mědi jsou často hlavní příčina vzniku tohoto problému.

Příčiny nedostatku zinku, resp. nadbytku mědi:

  • Nadměrná konzumace potravin s vysokým obsahem mědi a nízkým obsahem zinku – čokoláda, třtinová melasa, pohanka, borůvky, jahody, banány, švestky, hrozny, citrusy, Spirulina, většina ořechů, lilkovité plodiny – lilek, rajčata, paprika, brambory. Tyto potraviny nemusíte automaticky vyloučit ze stravy, důležité je však dbát na rovnováhu příjmu mědi a zinku.
  • veganské a vegetariánské stravování,
  • dlouhodobé užívání hormonální antikoncepce nebo užívání měděného IUD,
  • poruchy vstřebávání – celkové (celiakie) nebo snížené vstřebávání zinku (může být dědičné),
  • vaření a průmyslové zpracování potravin,
  • kouření a alkohol,
  • nedostatek vitaminů skupiny B, vitaminu C, železa, manganu, chrómu a dalších minerálů,
  • zhoršená funkce jater (např. v důsledku toxicity způsobené narušenou střevní mikroflórou, nebo příjmem toxinů z kosmetiky či nevhodných potravin).

Pomoc je poměrně snadná – zařaďte do stravy potraviny bohaté na zinek (vejce, červené maso, játra, ideálně ze zvířat ve volném výběhu, krůtí maso, kachna, husa, ústřice, sýry parmazánovými typu, jogurt), v případech těžkého nedostatku zinku je vhodné zvolit tabletkovou formu – až 30 mg zinku. S vyloučením přebytečné mědi pomůže vitamín C 500 mg denně.

Pro zlepšení metabolismu estrogenů pomůže také kořenová a listová zelenina, ořechy a semínka.

Zařaďte do stravy:

  • flavonoidy: dobrým zdrojem je celer, petržel, cibule, borůvky, maliny, broskve, švestky, citrony, ořechy a semena, a také některé bylinky a koření
  • indoly: zdrojem je brukvovitých zelenina – brokolice, květák, zelí, růžičková kapusta – netřeba to s ny však přehánět, nadměrný příjem zeleniny z této skupiny může snižovat funkci štítné žlázy
  • rozpustná vláknina: namočené lněné semínka, chia semínka, mrkev a další potraviny obsahují tzv. „rozpustnou vlákninu“, která pomůže z krve vyplavit nejen nadbytečné estrogeny, ale i mnohé škodlivé chemikálie

Mrkev zlepšuje poměr mezi estrogeny, progesteronem a kortizolem. Mnohé ženy s PMS a endometriózou po zavedení pravidla „jedna mrkev denně“ pocítilo rychlý ústup symptomů. Krevní vyšetření potvrzují snížení hladiny estrogenů v krevním séru.

4) Zdravé tuky

Celkový příjem tuků ve stravě by měl pokrýt přibližně 30 až 50% energetického příjmu jedince, v závislosti na fyzické aktivity (aktivněji osoby potřebují více tuků). Nedostatečný příjem tuků může vést k nedostatečné tvorbě hormonů (u žen především progesteronu) a poruchám plodnosti.

K zdravým tukům patří panenské rostlinné oleje a živočišné tuky jako máslo, nebo i sádlo z domácí produkce nebo v BIO kvalitě. Vyhýbejte se konzumaci ztužených tuků – margarínů.

JAK ZVOLIT SPRÁVNÝ TUK PŘI PŘÍPRAVĚ JÍDEL?

Na tepelnou přípravu jídel zásadně používáme nasycené živočišné tuky nebo kokosový olej určený na vaření (ne panenský).

Na vaření (teploty do 100 stupňů) lze použít panenský olivový olej.

Při úpravě zastudena, resp. po dovaření do jídla přidáváme panenské oleje – kokosový nebo oleje s vysokým obsahem Omega-3 nenasycených mastných kyselin – viz poznámka 2) – lněný, konopný, oleje z oříšků, čištěný rybí olej apod.

Dobré zdroje Omega-3 NMK:

  • tučné mořské ryby jako losos, makrela, sardinky nebo ančovičky,
  • ořechy a semínka – sezam, len, konopné semínka,
  • panenské rostlinné oleje – pupalkový, lněný, konopný, vlašský, mandlový, sezamový, …
  • čištěný rybí olej (neobsahuje těžké kovy, dioxiny a PCB).

Nasycené ŽIVOČIŠNÉ TUKY

Podle další studie je příjem určitého podílu nasycených živočišných tuků ve stravě potřebný pro optimální fungování hormonální regulace.

Proč je to důležité?

Předpokladem správné funkce jater a žlučníku je pravidelné vylučování obsahu žlučníku do dvanáctníku. Primární funkcí žluče je emulgovat nasycené živočišné tuky. Pokud však ve stravě nepřijímáme dostatek živočišných tuků, produkce žluči se snižuje, žluč se zahušťuje, což může vést až k tvorbě žlučových kamínků. Zablokuje se odvod žluči, neodvádějí se metabolity jater, narušuje se funkce jater, a ta nedokáže dále dostatečně plnit svou funkci. Důsledkem nízkotučné diety tak může překvapivě být i vysoká hladina estrogenů a toxinů s estrogenním působením (xenoestrogeny), které podporují vznik endometriózy.

Tuky spolu s vajíčky a dalšími živočišnými potravinami jsou dobrý zdroj cholesterolu, který nutně potřebujeme pro tvorbu pohlavních hormonů. Problémy s nedostatečnou tvorbou progesteronu, nízkou hladinou estrogenu, testosteronu nebo hormonů štítné žlázy jsou často způsobeny nedostatkem kvalitních tuků ve stravě.

5) Bylinky

Drmek obecný (Vitex agnus castus) je vynikajícím pomocníkem v boji proti endometrióze, při prevenci vaječníkových cyst různého typu a při léčbě hormonální nerovnováhy u žen. Užívají se semena ve formě čajů nebo tinktur. Vitex neobsahuje přímo hormony (ať už estrogenového nebo progesteronového typu), ale působí na hypofýzu a usměrňuje jeho funkci podle potřeb organismu.

Ostropestřec mariánský může být prospěšný při prevenci a léčbě endometriózy, protože pomáhá játrům zpracovávat estrogeny, jejichž vysoká hladina zhoršuje bolesti a jiné příznaky tohoto onemocnění. Ostropestřec se nejčastěji užívá se formou čaje z čerstvě rozdrcených semen. V závažnějších případech a při potřebě detoxikovat játra je vhodné nasadit intenzivnější kúru, při níž je třeba rozžvýkat 3pl rozdrcených pestřecových semen cca každý třetí den, ideálně večer před spaním.

Echinacea (Echinacea purpurea) podporuje správné fungování imunitního systému. Imunita je důležitým faktorem v boji proti endometrióze a proto je vhodné užívat přípravky z echinacey jako prevenci nebo součást léčby.

Přeslička a kopřiva obsahují oxid křemičitý, který zastavuje krvácení a podporuje regeneraci sliznic. Pití čaje z těchto bylin pomůže zeslabit a zkrátit menstruační krvácení.

Pití zázvorového čaje může zmírnit nevolnost, která se vyskytuje při endometrióze.

6) Podpora okysličení a prokrvení orgánů malé pánve

  • Obklady a masáže s ricinovým olejem: ricinový olej při vnějším použití formou masáží a teplých obkladů v oblasti břicha podporuje prokrvení, proudění lymfy, zlepšuje imunitní funkce, napomáhá detoxikaci, tlumí zánět a bolest, pomáhá odstraňovat jizvy a srůsty, zlepšuje průchodnost vejcovodů. Je tedy vynikajícím prostředkem ke zmírnění až léčbě endometriózy a souvisejících problémů. Více o ricinovém oleji a způsobu aplikace.
  • Pohyb, cvičení: vhodné jsou především aerobní pohybové aktivity, které rovnoměrně zatěžují všechny svalové skupiny, například: plavání, chůze (ideálně procházky na čerstvém vzduchu), břišní tance, jóga, tai-chi, chi-kung, pilates, cvičení Mojžíšové a podobně.
  • Dýchací cvičení: velmi důležité při léčbě většiny reprodukčních problémů.
  • Hydroterapie: alternativní terapeuti často doporučují tzv. kontrastní sedací koupele. Je to metoda domácí léčby a neprošla odbornému prozkoumání. Kontrastní sedací koupele se provádějí sezením v nádobě (lavor) naplněné horkou vodou po dobu 3 minut, a následně přemístění do jiné nádoby naplněné studenou vodou na jednu minutu. Tento postup se opakuje ještě třikrát. Obvykle se neprovádí během menstruace. Další možností jsou tzv. derivační koupele.
  • Bylinky a koření: zázvor, skořice, kurkuma, česnek, MACA v bio-kvalitě.

7) Omezení stresu

Kortizol je hormon, který se podílí na stresové reakci. Prodloužené období stresu může vést ke zvýšené hladině kortizolu, což vede ke snížení hladiny progesteronu a celkové hormonální nerovnováze.

Konkrétní výzkum na 49 ženách prokázal, že ženy s endometriózou měly oproti kontrolní skupině (bez endometriózy) významně zvýšené hladiny kortizolu.

Alternativní prostředky na snížení stresu a jeho negativních následků:

  • Ašvagandha – ajurvédská káva
  • cílená meditace
  • dýchací cvičení (břišní dýchání)
  • různé relaxační techniky – masáže, hydroterapie, aromaterapie, colorterapie, …

8) Péče o tělo během menstruace

  • Šetřete se: vyhýbejte se nadměrné námaze, nevystavujte se přílišnému teplu ani chladu, hlavně nohy si držte v teple.
  • Pohodlně se oblečte a obujte: nenoste úzké kalhoty či jiné oblečení, které tlačí nebo stahuje v oblasti pasu. Nenoste vysoké podpatky – nepřirozené držení těla zvyšuje napětí břišních svalů a může zhoršit menstruační křeče.
  • Správná strava: během menstruace nekonzumujte hodně zahřívajících potravin jako červené víno, káva, tvrdý alkohol, kořeněná a smažená jídla. Ani opačný extrém však není dobrý (zmrzliny, chlazené nápoje).
  • Menstruační hygiena: ženy trpící endometriózou by neměli používat menstruační pomůcky, které brání volnému odtékání krve (tampóny, menstruační kalíšky). Vhodnější jsou neparfemované vložky s co nejmenším množstvím chemikálií, které mohou dráždit pokožku a sliznice pochvy.

Ženy, které trpí silným menstruačním krvácením, by svému tělu měli dopřát dostatek živin pro obnovu ztracené krve. Klíčové je doplnění železa (je obsaženo například v třtinové melase, listové zelenině, mořských řasách, sušených meruňkách a rozinkách), vitamínů skupiny B (B-komplex, celozrnné obiloviny, mléčné výrobky, spirulina, ořechy) a vitaminu K (listová zelenina). Pozor však na petrželovou nať, ve velkém množství zesiluje menstruační krvácení.

9) Progesteronového krém

Alternativní terapeuti někdy doporučují progesteronový krém. Progesteron zpomaluje růst abnormálního endometriálního tkáně. I když se nepovažuje za lék, může zlepšit příznaky jako bolest v oblasti pánve a menstruační bolesti.

Progesteronový krém se obvykle vyrábí ze sóji nebo Mexické rostliny Wild Yam. Molekula s názvem diosgenin je laboratorně extrahována a upravena na sloučeninu velmi podobnou lidskému progesteronu, který je pak zpracován do formy krému. Některé společnosti nabízejí krém vyrobený přímo z Wild Yamu, jejich účinnost bez uvedené laboratorní úpravy však není stejná – organismus nemusí být schopen vyrobit si progesteron z krému samostatně.

Progesteronový krém se aplikuje na pokožku zápěstí, vnitřní strany ramen nebo stehen nebo na hruď v předepsaném množství a čase. Je důležité, aby užívání přípravku bylo vykonávat pod odborným dohledem a monitorované laboratorními testy, protože příliš vysoké dávky progesteronu mohou mít vedlejší účinky jako změny nálady, deprese, zadržování vody v organismu, nárůst hmotnosti, nebo i abnormální či chybějící menstruační krvácení (pseudograviditu – „falešné těhotenství „).

10) Výživové doplňky a speciální potraviny

  • Probiotika (doporučuji Bio-kult 14) – alespoň na 2 měsíce, pak lze prostřídat s přírodním kefírem.
  • Vitex – stabilizace hladiny hormonů
  • Kurkumin – ozdravení střevní mikroflóry
  • Allicin – ozdravení střevní mikroflóry
  • MACA – doplnění živin
  • Zelený ječmen, Chlorella – doplnění živin, obnova acidobazické rovnováhy
  • Zinek – ženy s příznaky estrogenové dominance mají velmi často nedostatek zinku!
  • Magnesium (hořčík)
  • Vápník
  • Selen
  • Komplex vitamínů B
  • Vitamin C a bioflavonoidy
  • Vitamín E
  • Olej z tresčích jater (omega-3, vitaminy A, D, E)
  • Panenský kokosový olej
  • Lněná semínka – vyplavení nadbytečných estrogenů
  • Bio třtinová melasa – dobrý zdroj železa a minerálů, při užívání však třeba doplňovat zinek (melasa obsahuje hodně mědi, která má pro-estrogenní účinek, naopak zinek podporuje tvorbu progesteronu).

UPOZORNĚNÍ

Po nasazení přírodní léčby může dojít ke krátkodobému zhoršení projevů endometriózy nebo k výskytu jiných nežádoucích příznaků, které se spojují s detoxikací.

Tento jev je známý jako „léčebná krize“ a běžně se vyskytuje při celostní léčbě směřující ke skutečnému odstranění příčiny onemocnění (nejen potlačení příznaků). Toto zhoršení souvisí:

1) s lepším prokrvením oslabených orgánů, které do té doby sloužily jako úložiště toxinů, a nyní se začínají vyplavovat,

2) s odumíráním patogenní mikroflóry ve střevech, přičemž dočasně stoupne hladina toxinů produkovaných těmito organismy.

Pokud jsou projevy příliš intenzivní, zvyšte pitný režim a na několik dní snižte dávkování výživových doplňků (především zelený ječmen, Chlorella, Spirulina, jablečný ocet, probiotika a kokosový olej).

VYSVĚTLIVKY

Pozn. 1) Jak toxiny zvyšují riziko vzniku endometriózy:

  • rtuť a jiné chemikálie se ukládají v hypofýze a narušují hormonální rovnováhu ve prospěch estrogenů, což podporuje bujení endometria
  • blokování progesteronového receptorů dále zhoršuje estrogenovou dominanci
  • játra přetížená toxiny nedokáže efektivně odbourávat estrogeny a organismus je zaplavený jejich škodlivými metabolity, které podporují bujení endometria
  • xenoestrogeny – chemikálie s estrogenním působením zhoršují estrogenní dominanci a podporují růst endometria
  • imunitní systém má za úkol rozpoznat a zničit v zárodku vznikající ložiska endometriózy v břišní dutině, při přetížení nadměrnou toxickou zátěží si však „nestíhá“ plnit tuto funkci

Pozn. 2) OMEGA-3 mastné kyseliny

Mnohé studie potvrzují pozitivní přínos Omega-3 nenasycených mastných kyselin pro ženy s endometriózou. Výzkum na zvířatech prokázal, že rybí olej obsahuje dvě specifické složky, EPA a DHA, které snižují produkci zánětlivé chemikálie prostaglandin E2 v organismu a tím zmírňují bolest (University of Western Ontario). Výzkum také ukazuje, že rybí olej dokáže zpomalit růst endometriální tkáně.

Důležitý je nejen jejich absolutní příjem, ale také relativní poměr Omega-3 a Omega-6 mastných kyselin v naší stravě. V běžném jídelníčku bohužel výrazně převažují Omega-6 nad Omega-3, což vede k rozladění hormonální regulace. Například olivový olej obsahuje 20-ti násobně více Omega-6 jako Omega-3, zatímco vyvážený příjem by měl být přibližně 1: 1.