-15% na celý sortiment při objednávce nad 799Kč s kódem: vikend / Upozornění: 27.-28.9 budou prodejna a e-shop zavřené. Děkujeme za pochopení. Team Otěhotnět

MÝTY O OTĚHOTNĚNÍ A TĚHOTENSTVÍ, KTERÝM ČASTO VĚŘÍME

Doba se neustále mění a spolu s ní také informace, které nám byly podávány jako pravdivé, ovšem čas spolu s pokrokem a výzkumy ukázaly, že je vše tak trochu jinak. Takové nepravdy se dotýkají mnoha oblastí, proto není překvapivé, že se často setkáváme také s mýty o otěhotnění a těhotenství, na které se nyní zaměříme.

Rozvoj moderní doby nelze zastavit. V podstatě neustále se kolem nás něco děje a nezáleží přitom na tom, zda se jedná o oblast medicíny, vědy nebo techniky. Vše se ustavičně zlepšuje, zdokonaluje a spolu s tím se také upřesňuje řada informací. Některé nepravdy byly postupně vyvráceny novými studiemi, které prokázaly zcela jiné údaje, ovšem řada mýtů vznikla jednoduše mezi lidmi ve stylu “jedna paní povídala”. Najednou se ocitáme ve světě, kdy občas musíme složitě pátrat po tom, co je skutečnost a co nepravda.

V průběhu let také vznikly určité mýty o otěhotnění a těhotenství, které budoucí rodiče do jisté míry ovlivňují a možná v nich vyvolávají i určité obavy. Spolu se proto podíváme na ty nejčastější, které kolují mezi námi.

Nejčastější mýty o otěhotnění

MÝTUS 1: Když máte menstruaci, nemůžete otěhotnět

Početí v období menstruace je méně pravděpodobné, ovšem v tomto ohledu záleží především na plodných dnech a na samotném průběhu cyklu. Některé ženy ovulují už v době menstruace, jiné mají plodné dny krátce před anebo těsně po měsíčkách. Protože spermie jsou v pochvě schopné přežít i několik hodin, není oplodnění v menstruaci zcela vyloučené. Zcela nejlepší je plodné dny vysledovat díky ovulačnímu testu, který odhalí, zda právě v tomto období ovulujete.

MÝTUS 2: Pro otěhotnění je nutný častý sex

Každá žena je plodná pouze v období své ovulace, proto je vhodné si milování načasovat právě v jejich dnech. Kdy přesně přijde ideální doba na početí, vám pomůže určit bazální teploměr, s jehož pomocí stanovíte dny vhodné pro pohlavní styk. Pravidelný sex ve zbývajících částech měsíce se nijak nepromítne do vaší snahy co nejrychleji počít.

MÝTUS 3: Problém s početím se týká jen žen

Pro početí je důležité, aby dobře fungoval nejen reprodukční systém žen, ale také mužů. Spousta lidí ale věří tomu, že problematika plodnosti spočívá výlučně na bedrech žen. Pravdou však je, že přibližně polovina problémů s početím souvisí čistě s mužským problémem. Ten lze odhalit buďto pomocí spermiogramu nebo na základě domácího testu plodnosti.

MÝTUS 4: Na věku nezáleží, pokud je vám méně než 35 let

Ačkoliv s věkem klesá pravděpodobnost početí, neznamená to, že mladším ročníkům se zcela vyhýbají problémy s otěhotněním. Měřitelný pokles plodnosti začíná ve dvaceti letech, postupně zrychluje kolem třicátého roku. Po překlenutí čtyřicátého věku pak klesá šance na početí vlastními vajíčky k extrémně nízkým hodnotám.

MÝTUS 5: Potraviny ovlivňují plodnost

Zdravý životní styl podporuje celkové zdraví, ovšem neexistují žádné konkrétní potraviny, které by byly přímo spojené s neplodností. Obecně ale platí, že vyvážená strava je tou správnou cestou.

MÝTUS 6: Mužům plodnost s věkem neklesá

Muži oproti ženám sice nejsou tolik limitovaní z hlediska plodnosti, ovšem s přibývajícím věkem jejich reprodukční schopnost klesá a to poněkud rapidním způsobem.

MÝTUS 7: Pokud jedno dítě máte, druhé počnete snadno

Je spousta párů, které sice jedno dítě mají, ovšem při pokusu o druhé naráží na problém s početím. Jistou roli v tom může hrát věk, zdravotní problémy i řada dalších aspektů. Není proto vhodné spoléhat na to, že se vám druhé miminko podaří počít tak snadno, jako to první. Určitě ale nic nezkazíte zdravým životním stylem anebo přísunem komplexních vitamínů, které pomáhají na cestě ke snadnému početí.

Nejčastější mýty o těhotenství

MÝTUS 1: V těhotenství bych měla jíst za dva

Neexistují žádné důkazy o tom, že byste v těhotenství měla jíst za dva. Kolik kalorií navíc musíte sníst, závisí na vaší váze a výšce a také na tom, jak jste aktivní a v jaké části těhotenství se právě nacházíte. Obecně by však většina žen měla během těhotenství sníst navíc pouze asi 340 až 450 dalších kalorií denně. Vést byste se měla podle následujícího:

  • První trimestr: Není nutné přijímat žádné další kalorie.
  • Druhý trimestr: Odborníci doporučují navýšit příjem o 340 kalorií denně.
  • Třetí trimestr: Doporučuje se navýšit příjem o 450 kalorií denně.

MÝTUS 2: V těhotenství není vhodné se milovat

Pokud vám to zdravotní stav dovolí a nemáte od gynekologa zakázaný intimní styk, není vůbec žádný důvod, proč se tomu vyhýbat. Ženy, které mají potíže s placentou, cervikální problémy nebo jiné zdravotní obtíže, které zvyšují pravděpodobnost předčasného porodu, by se o sexu vždy měly poradit s lékařem.

Některé ženy a také spousta mužů se bojí, zda v takovou chvíli neohrozí miminko (a to i tehdy, kdy lékař usoudí, že je vše v pořádku). Nemějte strach, nijak mu neublížíte. V tomto ohledu je spíše vhodné naslouchat sama sobě, a pokud je to příjemné vám, klidně si hezké chvilky dopřejte.

MÝTUS 3: Během těhotenství bych neměla cvičit

Lehké cvičení je v těhotenství prospěšné, naopak může pomoci ve fyzické vitalitě vám a zároveň usnadnit porod (skvělé je pro tento účel třeba cvičení podle Ludmily Mojžíšové). Většina cviků, které jste dělala před těhotenstvím, bude bezpečná, ovšem vždy se pro jistotu poraďte se svým lékařem nebo porodní asistentkou. Pokud vaše těhotenství není komplikované, měla byste se snažit cvičit průměrně 20 až 30 minut, ideálně 4-5krát týdně. Vyvarujte se cvičení, při kterých hrozí riziko pádu, jako je jízda na koni, lyžování nebo jízda na kole. Věnujte se naopak lehkému a střednímu cvičení.

MÝTUS 4: Konzumace určitých potravin může způsobit rozvoj alergie u dítěte

Pokud netrpíte alergií (třeba na mléko, arašídy a podobně) a váš lékař vám žádné potraviny vyloženě nezakázal, je bezpečné jíst téměř všechno. Jinak neexistují žádné důkazy o tom, že vynechání některých potravin zabrání tomu, aby vaše dítě nebylo na ně alergické. Naopak omezení stravy může být pro vaše dítě škodlivé, protože nemusí dostat veškerou výživu, kterou ke svému vývoji potřebuje.

Existují některé potraviny, kterým je nejlepší se během těhotenství vyhnout kvůli rizikům z hlediska určitých škodlivých mikrobů. Mezi ně patří některé měkké sýry s plísní, paštiky, syrové maso nebo ryby, syrová nebo částečně vařená vejce.

MÝTUS 5: Při porodu určitě dojde k natržení hráze

Každá nastávající maminka se obává poranění v intimní oblasti, a to buďto ve formě natržení anebo z hlediska rizika nastřižení hráze. Neznamená to ale, že je tomu tak u všech žen a naštěstí je to věc, které se dá přecházet (a také se na ní dobře připravit). Důvodem těchto poranění bývá především skutečnost, že svaly pánevního dna nejsou dostatečné uvolněné, což lze natrénovat pomocí cvičení s pomůckami, které jsou určené těhotným ženám. Příkladem je třeba Aniball, se kterým je možné nacvičit vědomé uvolňování pánevního dna v kontextu se správným dechem, čímž se zvýší šance na hladký porod bez poranění.

MÝTUS 6: Po prvním porodu císařským řezem nemohu rodit přirozeně

Někdy se stane, že je císařský řez naprosto nevyhnutelný, ovšem řada druhorodiček si posléze myslí, že porod přirozenou cestou již není možný. Pokud není císařský řez přímo indikovaný (a v případě prvního porodu se jednalo o nečekanou událost), nic nebrání v tom, abyste své miminko porodila klasickou cestou. Zákonitě to tedy neznamená, že po prvním císařském řezu musí vždy následovat další císařský řez.

 

ZDROJE:

https://www.clearblue.com/how-to-get-pregnant/myths-and-facts

https://www.parents.com/getting-pregnant/infertility/causes/myths-about-infertility/

https://www.pregnancybirthbaby.org.au/common-myths-about-pregnancy

https://www.medicalnewstoday.com/articles/327231